تبلیغات
پاسخ به شبهات - مهدویت 2

پاسخ به شبهات
 
چشم دل باز کن جان بینی آنچه نادیدنی است آنبینی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
مهدویت

6. یاد فراوان حضرت
       یاد كردن از محبوب، عادت دیرینه منتظران عاشقى است كه چندى منتظر محبوب خویش هستند؛ اما نتوانسته اند پس از مدت ها انتظار او را ببینند و حال خود را دست كم با یاد او و نام او آرام مى كنند. به یاد آوردن امام عصر(عج) و عنایت او به شیعیان با ذكر احادیث، كرامات، مقام و عنایت امام به شیعیان، وظیفه دیگرى است كه منتظران واقعى احساس مى كنند و بدین طریق همواره نام و یاد آن حضرت را زنده نگه مى دارند.
      
      
7. دادن صدقه
       براى سلامتى آن عزیز و یا هدیه نمودن ثواب هایى به حضرت مهدى(عج)، كه خود، موجب قبولى هر چه بیشتر اعمال است.
      
      
8. امیدوارى
       بر قیام و انقلاب آن یوسف زهرا علیه االسلام و امید دادن به دیگران.
      
      
9. ایجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور حضرت
       چنان كه در روایت آمده است: «لیعدن احدكم لخروج القائم و لو سهما»؛بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146. هر یك از شما براى قیام قائم(عج) باید آماده گردد هر چند با تهیه یك تیر باشد.
       از این رو شركت در بسیج یكى از وظایف منتظران است.
      
      
10. محزون بودن  به علت محروم بودن از زیارت آن وجود مبارك؛ «عزیز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لك حسیسا و لا نجوى...»؛دعاى ندبه. بر من گران است كه خلق را ببینم و تو دیده نشوى و سخن آشكار و پنهان تو را نشنوم.
      
      
11. اصلاح جامعه
       فرج یعنى، نصرت، پیروزى، گشایش و مقصود، پیروزى حكومت عدل علوى بر حكومت هاى كفر و شرك و بیداد است؛ بنابراین انتظار فرج، یعنى انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانى و منتظر حقیقى كسى است كه در حقیقت خواهان تشكیل چنین حكومتى باشد و این خواسته آن گاه جدى و راست است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى باشد؛ و گرنه انتظار فرج در حد یك ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود. ازاین رو در روایات آمده است كه انتظار فرج خود فرج است؛ زیرا كسى كه حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حكومت عدل گستر او است، زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مى سازد و او انسانى است كه حضور و غیبت امام در نحوه رفتار و سیر و سلوكش تفاوتى ندارد و قبل از تشكیل حكومت عدل او، چنین حكومتى را در زندگى خود پایدار ساخته است. بنابراین انتظار فرج حقیقى، ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان مى گردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقى، با لفظ و شعار به دست نمى آید و با بى تفاوتى و بى اعتنایى نسبت به مقدسات دینى و رسالت هاى انسانى در تعارض و تناقض است.
      
      
انتظار فرج  یعنى:
       الف. معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت؛
       ب. ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه؛
       ج. عشق به عدالت وارزش هاى انسانى؛
       ه. امید به آینده اى روشن و نوید بخش؛
       ك. تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پیشه و عدل گستر؛
       ح. رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى؛
       خ. داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت پذیرى.
       این انتظار فرج است كه بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى كنند.بحارالانوار: ج 52 ص 125؛ ره توشه راهیان نور، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم چاپ اول تیرماه 1374 ص 190-193 با تصرف.
      
      
یادآورى مهم:
       درست است كه وظیفه ما تلاش براى ملاقات با امام زمان(عج) نیست و حتى بنا بر نظر بعضى از بزرگان، تحقق این مسأله خیلى بعید و نادر است و اگر هم ممكن باشد، براى امثال مقدس اردبیلى و علامه حلّى قابل تصور است؛ نه انسان هاى عادى هر چند مؤمن و خوب. ولی بحث ملاقات، نباید با بحث ارتباط اشتباه شود؛ زیرا وظیفه ما ایجاد ارتباط با امام عصر(عج) است. منتظر امام زمان(عج) وقتى موفق به زیارت آن حضرت نمى شود، از طریق خواندن دعاى ندبه، زیارت آل یاسین، دعاى عهد، نماز امام زمان و نیز از طریق رفتن به مسجد جمكران، ارتباط خود را با آن حضرت حفظ مى نماید و براى گره گشایى مادى و معنوى از ایشان به عنوان واسطه فیض الهى درخواست مى كند و خود را در محضر ایشان مى بیند.
      
       سؤال. چرا براى سلامتى امام زمان(عج) دعا كنیم؟ در حالى كه خداوند اراده نموده ایشان زنده و سلامت بمانند. آیا اصلاً امكان دارد آن وجود مبارك دچار كسالت شوند؟
       آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست

هر كجا هست خدایا به سلامت دارش

؛ دیوان حافظ، ص 223.


       دعا براى سلامتى امام زمان(عج) آثار و بركات فراوانى دارد از جمله:
       1. نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است. اگر چه دوستى تمام ائمه معصومین علیهم السلام بخشى از ایمان و شرط قبولى اعمال است، در عین حال دعا كردن در حق امام زمان(عج) موجب ازدیاد محبت آن حضرت در دل و در نتیجه موجب تقویت ایمان مى گردد.


       2. اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتواى پیمان با آن حضرت را دین دارى و شریعت محورى و تصمیم قلبى بر اطاعت امر امام علیه السلام و یارى رساندن او با نثار جان و مال تشكیل مى دهد.
       تجدید بیعت با آن حضرت علیه السلام كارى است كه بعد از هر نماز از فرایض پنجگانه، یا در هر روز و یا در هر جمعه مستحب است.
       دعاى عهدمفاتیح الجنان، ص 891 و 892. شاهدى براى این سخن است.

مهدویت


       3. سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران مى گردد. یاد امام زمان(عج) توجه به ارزش هاى دین و اصول اخلاقى را در دلها جوانه مى زند و برعكس غفلت از یاد و خاطره امام یكى از دلایل عمده پژمردگى و سستى ارزش هاى الهى وانسانى در جامعه اسلامى است.


       4. كسى كه سلامتى امام زمان برایش مهم است، به طور مسلّم آزردن آن حضرت برایش سخت است، در نتیجه دعا براى سلامتى آن حضرت، انسان را بر انجام كارهایى وادار مى كند كه موجب خشنودى آن حضرت و در نتیجه سبب رسیدن به مقام رضوان الهى مى گردد.


       5. دعا بسیار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگى مؤمنان مى شود.


       6. دعا موجب قرب الهى است. امام مهدى(عج) در خصوص زیارت آل یس مى فرمایند: «هرگاه خواستید به وسیله ما به خداوند و به ما توجه كنید این زیارت را كه از جانب خداوند انشا شده است بخوانید»مفاتیح الجنان، ص 863.


       این زیارت كه از جهات مختلف، محتوایى عمیق دارد بسیار مورد تأكید و سفارش قرار گرفته است. از جمله سلام هایى كه در این زیارت ادا مى شود، از ابتدا تا انتها، دعا براى سلامتى و تندرستى و بهروزى امام زمان(عج) است. «السلام علیك یا خلیفه الله و ناصر حقه... السلام علیك حین تصبح و تمسى، السلام علیك فى الیل اذا یغشى و النهار اذا تجلى ... السلام علیك بجوامع السلام...»؛ سلام بر تو اى جانشین خدا و یارى كننده حق... درود و سلام بر تو هنگامى كه بامداد و شام كنى، درود و تهیت الهى بر تو در شب كه همه جا را فراگیرد و در روز، در وقتى كه نور دهد (یعنى سلام بر تو در هر صبح و شام)...، درود بر تو درودى همه جانبه... .


       در دعاى بعد از این زیارت نیز معانى بلندى نهفته است. از جمله عرض مى كنیم: خدایا! او (امام زمان) را از شر هر متجاوز و سركشى و از شر همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث روزانه، از پیش رو، و از پشت سر و از طرف چپ، حفظ و نگهدارى كن و از این كه آسیب و گزندى به او برسد جلوگیرى كن و در خصوص او، رسولت و خاندان رسولت را حفظ نما و به دست مباركش عدل و داد را پدیدار نما! «اللهم اعذه من شر كل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقك و احفظه من بین یدیه و من خلقه و عن یمینه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان یوصل الیه بسوء واحفظ فیه رسولك و آل رسولك واظهر به العدل...».
       در پایان سخن لازم است یادآور شویم كه دعا كردن براى سلامتى و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نیز اهل بیت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است.


       «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَخْشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ»؛ «و هر كه خدا و رسولش را اطاعت كند و خداترس و پرهیزكار باشد چنین كسى به فوز و سعادت خواهد رسید».سوره نور: آیه 52. 




طبقه بندی: مهدویت، 
برچسب ها: مهدویت،  
نوشته شده در تاریخ 1391/02/20 توسط amir hoseyn
تمامی حقوق این وبلاگ برای <-BlogTitle-> محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.