تبلیغات
پاسخ به شبهات - چند شبه و پاسخ به آنها 3

پاسخ به شبهات
 
چشم دل باز کن جان بینی آنچه نادیدنی است آنبینی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
چند شبه و پاسخ به آنها

ابروی مصنوعی مانع وضو است؟

 

سوال: آیا ابروی مصنوعی که به جای ابروی طبیعی کاشته می شود، مانع وضو محسوب می شود؟

آیت الله اراکی(ره):  

اگر مانع رسیدن آب به بشره(پوست) است باید برطرف شود.

استفتائات ص 11، با استفاده از س 6

 

آیت الله بهجت(ره):

باسمه تعالی. اگر آب به پوست ابرو برسد، اشکال ندارد.         

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله تبریزی(ره):

اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد ولی باید آب را در وضو مثل غسل به زیر موها برساند و شستن موها و مسح بر آنها کافی نیست.   

استفتائات جدید سرور، 1385، اول، ج 2، ص 43، س 180

 

آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):         

باسمه تعالی. اگر مانع رسیدن آب به پوست صورت نیست وضو صحیح است.     

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل می شود و رشد می کند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است ولی چنانچه مو روی حاجبی بافته شده باشد و آن را به وسیله چسب و غیر ذلک به سر بچسبانند، جایز نیست و در صورت چسباندن اگر قابل کندن نباشد باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.       

(جامع الاحکام، ج1، ص 36، س 105)

 

آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

باسمه تعالی و له الحمد

اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد والا مانع غسل و وضو می باشد.

اگر مو عرفا جزء بدن شده و به صورت طبیعی موی او شمرده می شود مثل بقیه افراد می باشد اما اگر موها را به وسیله ای چسباندند به طوری که بشره زیر چسب قرار گرفته و برداشتن آن مشکل است روی همان چسب یا به بیخ موها وصل نماید و احتیاطاً تیمم هم بکند

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات ـ جامع المسائل ج 2، ص 61، با استفاده از س 121

 

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

اگر منظور از ترمیم کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد اشکالی ندارد و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد در غیر این صورت حکم جبیره را دارد.  

استفتائات امام علی بن ابیطالب، 1381، سوم، ج2، ص 47، س 58 و احکام بانوان، ص 40، س 50

 

آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه):

در فرض سوال، وضو صحیح است، اگر فعلاً جزء صورت محسوب می شود.          

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج است بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم.

توضیح المسائل ص 251 م 344

بخش احکام اسلامی تبیان

 

مس کلمه الله بدون وضو!

سوال: مس کلمه «الله» در عبدالله و مانند آن و یا «خدا» در کلماتی مانند کدخدا، خدایان و ... در صورتی که از آن ها غیر از خداوند متعال اراده شود؛ بدون وضو چه حکمی دارد؟

امام خمینی(ره):

مس اسم الله بدون طهارت جایز نیست.      

استفتائات، انتشارات اسلامی، 1380، پنجم، ج 1، ص 48، س 82

 

آیت الله بهجت(ره):

بنابر احتیاط مس کلمه الله در چنین اسم ها و کلماتی بدون طهارت جایز نیست. (استفتائات، دفتر معظم له، 1386، اول، ج 1، ص 198، س 700

 

آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):

مس لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست؛ اگر چه جزئی از یک اسم مرکب باشد.    

اجوبة استفتائات، امیرکبیر، 1382، ششم،  ص 29، س 152

 

آیت الله خویی(ره):          

احوط (احتیاط واجب) ترک مس است.          

استفتائات، احیاء آثارالامام الخویی، اول، 1381، ص 35، س 101

 

آیت الله سیستانی(دام ظلّه):       

باسمه تعالی. نسبت به کلمه الله اشکال دارد.         

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

باسمه تعالی. مس (الله) در الفاظی مانند عبداله بدون طهارت جایز نیست و اما کلمه (خدا) در مثل کدخدا و یا خدایان که از آنها (الله) اراده نشده اشکال ندارد والله العالم.       (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

خوب است اسم خداوند متعال را به هر نحو و در هر کجا و به هر زبانی که نوشته شده بدون وضو مسح نکنند؛ یعنی جایی از بدن را بدون وضو به آن ها نرسانند و اگر هتک و بی احترامی باشد جایز نیست.       

جامع المسائل، 1379، ششم ج 1، ص 63، س 184

 

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):   

در مورد اول اشکال دارد ولی در مورد دوم و سوم اشکال ندارد.  

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

 

آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه):   

دست زدن به لفظ جلاله الله بدون وضو حرام است هر چند جزء اسم کسی باشد.           

هزار و یک مساله، دفتر تبلیغات اسلامی، سوم، 1380، ج 1، ص 17، س 53





طبقه بندی: شبهات، 
نوشته شده در تاریخ 1391/01/31 توسط amir hoseyn
تمامی حقوق این وبلاگ برای <-BlogTitle-> محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.